קיבוץ גבת
אודות גבת ענפי שירות מזכירות ענפים יצרניים יזמיות ועסקים חינוך תרבות ופנאי קישורים
דף הבית » אודות גבת »  קיצור תולדות גבת

קיצור תולדות גבת

גבתהשם המלא והרשמי של גבת הוא: גבת הקבוצה על שם קדושי פינסק. הקדושים האלה הינם שלושים וארבעה מיהודי פינסק שהוצאו להורג ב- ה' בניסן תרע"ט, 24.3.1919 ליד קיר של מנזר בפינסק. פולין שבעקבות מלחמת העולם הראשונה שבה להיות מדינה עצמאית, חששה מאוד מתאים קומוניסטיים שינסו לגרום להחזרתה של פינסק, הקרובה לגבול עם רוסיה, לתחומה של רוסיה שלאחר המהפכה הקומוניסטית, כפי שהיא הייתה חלק מהאימפריה הרוסית שלפני המהפכה. בימים ההם רעב של ממש שרר בפינסק ויהודים יוצאי פינסק שהיגרו לאמריקה שלחו כסף ליהודי פינסק כדי להקל את מצבם. ביום ההוצאה להורג התכנסו כמה עשרות מיהודי פינסק בבית העם היהודי כדי לדון בדרך חלוקת הכסף. היה מי שהודיע לשלטונות שזו התכנסות קומוניסטית. מייד הגיע יחידת צבא פולני למקום ההתכנסות, נאסרו על ידה כ-35 מהמתכנסים שהולכו אל אותו מנזר ושם הם הוצאו להורג. רק אחד מהם ניצל בדרך נס.

בעקבות האירוע הזה, שעורר תגובות נסערות ברחבי העולם היהודי ולא רק בו, עלו רבים מצעיר יהודי פינסק לארץ. הם עלו כיחידים ובקבוצות קטנות של חברים. כאן הם חיפשו אחד את השני כדי להקל את קליטתם בארץ; ב-8.1.1922 התכנסו במחנה עולים בחיפה רבים מיוצאי פינסק והחליטו להקים את הקבוצה על שם קדושי פינסק שמטרתה הקמת קיבוץ שיישא את שם הנרצחים. בסוף נובמבר 1926 עלו ראשוני הקבוצה לחורבות הכפר הערבי ג'בתא. השם גבת מופיע פעם אחת בתלמוד כשמו של יישוב יהודי, מכאן שסביר להניח שהשם גבת קדם לשם ג'בתא. בשנים שבין הקמת הקבוצה לעליה על הקרקע הכשירו את עצמם חברי הקבוצה במקומות שונים בארץ לקראת הקמת הקיבוץ. בשנים אלה הייתה "קבוצת פינסק", כך נקראה הקבוצה עד שנקבע השם גבת, למקום הקליטה של רבים רבים מיוצאי פינסק שעלו ארצה. בשנותיה הראשונות של גבת לא היה בכוחה לקלוט את כל יוצאי פינסק שהצטרפו לקבוצה ובמשך זמן מה המשיכו חברים מ"קבוצת פינסק" לחכות במקומות הכשרה שונים לקליטתם בגבת. אולם לאחר כמה שנים עזבו את הקבוצה לא מעטים וזרם העולים מפינסק התדלדל. בשלב זה החל בגבת דיון בשאלה: לאיזה מהתנועות הקיבוציות הקיימות עליה להצטרף, לקיבוץ המאוחד או לחבר הקבוצות? הוויכוח היה קשה וגבת ניסתה לעקוף אותו באמצעות יוזמה משלה לאחד את שתי התנועות. ב-1932 התכנסו מזכירויות שתי התנועות בגבת ובסיומו של דיון ממושך התברר שהאיחוד אינו אפשרי. בסופו של דבר הצטרפה גבת ב-1934 לקיבוץ המאוחד.

כבר בשנה זו קלטה גבת קבוצת חברים לא גדולה של חניכי "החלוץ" בגרמניה שנשלחה לגבת על ידי מזכירות הקיבוץ המאוחד, להלן מזה"ק. ב-1939 קלטה גבת באמצעות מזה"ק קבוצה גדולה יחסית של יוצאי הכשרת קלץ שבפולין. קבוצה נוספת שנקלטה בגבת ב-1954 הייתה קבוצה מחברי מחניים שעברה לגבת בשל הפילוג בקיבוץ המאוחד. בשנים שלאחר השואה נקלטו בגבת חברים יחידים ומשפחות שנשלחו לגבת על ידי מזה"ק וכן גם כאלה שהגיעו לגבת בשל קשרים משפחתיים או חבריים. להוציא את קבוצת חברי מחניים החל מראשית שנות החמישי מספר חברי גבת הלך וגדל בזכות בני גבת שהיו לחברי גבת וכן מצטרפים אחרים בעקות נישואים בעיקר אך לא רק. כ-500 חברים היו בגבת בתחילת שנות ה-80, עזיבות לא מעטות, ומסלולי קבלת בנים לחברות שעכבו את קבלתם כחברים הורידו את מספר חברי גבת לכ-450 למרות שחלק ניכר מבני גבת שאינם חברים חיים כיום בגבת.

נוער בגבתבשנת 1934 קלטה גבת חברת נוער ראשונה. משנה זו ועד 1977 קלטה גבת חברות נוער עולה וילדים שהגיעו ארצה לאחר השואה ללא הורים וכן חברות נוער ארץ ישראלי, "הכשרות", כפי שנקראו אז גרעיני התיישבות של בוגרי תנועות הנוער ביניהן "הכשרות" ששרתו ולחמו במסגרת הפלמ"ח.

הפילוג בקיבוץ המאוחד שהתרחש בשנים: 1951-1954 לא פסח על גבת. חברי מפא"י בגבת שמנו למעלה מ-40% מחברי גבת, למעט יחידים, עזבו את גבת ויחד עם חברי קב' השרון, שישבה על גבעת רמת דויד, הקימו את יפעת. הדיונים הקשים עד להחלטה על הפילוג, תהליך חלוקת המשק, הקרקעות, מוסדות החינוך וכך עוד ועוד היו לטראומה גדולה שהלכה ושככה אך לא נשכחה במשך השנים העוברות.

מימיה הראשונים ועד לשנת 1965 היה המשק של גבת משק חקלאי שכלל ענפים רבים. הרפת, גידולי השדה והלול מחזיקים מעמד עד ימינו. מטעי תפוחים, שזיפים, אגסים ואשכוליות, כרם ענבים ועדר צאן; גם אם היו ימים שכמה מהם היו מבסיסי הקיום הכלכלי של גבת, כאשר הם איבדו את יכולת קיומו הכלכלי הם נסגרו. שנת 1965 הייתה לשנת שינוי מרחיק לכת במבנה הכלכלי של גבת. בשנה זו קנתה גבת מפעל צנוע בשם "פלסטרו" שייצר צנרת פלסטיק להשקיה חקלאית. במשך השנים הלך המפעל וגדל עד שהפך למקור ההכנסה העיקרי של גבת שכ-120 מחברי גבת עובדים בו וכן עובדים שכירים רבים.מצבה הכלכלי של גבת נעשה תלוי במצב של פלסטרו לא כל שנות פלסטרו היו שנים כלכליות טובות. בשנת 2007 נקנה המפעל על ידי החברה האמריקאית ג'ון דיר שהתחייבה לא להזיז אותו ממקומו לפחות 15 שנים ולהמשיך ולהעסיק בו את רוב רובם של חברי גבת שעובדים בו.

לכשהגיעו ראשוני בני גבת לגיל בית הספר הם למדו בבית ספר משותף לקבוצות השרון ועיינות שישבו זו ליד זו על גבעת רמת דוד ולגבת. אולם היה רצון עז בגבת להקים בית ספר מקומי. ב-1943 נחנך בית הספר בגבת, ומאז ועד 1970 למדו בני גבת, ומי שכונו ילדי חוץ שחיו בגבת, בבית הספר של גבת שכלל כיתות מ-א' יעד י"ב. ב-1970 החלו כיתות ז-י"ב ללמוד בבית הספר האזורי ביפעת; ובשנת 1989 החלו גם הכיתות א'-ו' ללמוד בבית ספר אזורי בשריד.

בתחילת שנות האלפיים החלו בגבת הדיונים על שינוי הקיבוץ. לאחר כשלוש שנים של מחלוקת קשה, בסוף 2003 הוחלט בגבת על החלפת התקציב האישי השוויוני בשכר דיפרנציילי ועל הפרטה חלקית או מלאה של השירותים. גבת כיום " קיבוץ מתחדש ".
חיי התרבות בגבת מאז ומתמיד היו עשירים. כל חגי השנה נחגגו בדרך כלל כשצורתם משתנה במשך השנים בהתאם לרוח התקופה. היו שנים בהן התקיימו חוגים שונים בחורף. בגבת חיו שני משוררים - פניה ברגשטיין ויהושע רבינוב שהיו מראשוני גבת. הם היו מעורבים מאוד בחגי גבת ומזמורים ופזמונים שכתבו לחגים השונים מזומרים עד היום בגבת בהזדמנויות חגיגיות. בני הדור השני יוסף פינסקי שנפל במלחמת סיני וגרשון ישראלי שנפל במלחמת ששת הימים המשיכו את מסורת כתיבת המזמורים והפזמונים. לאחר נפילתם פחת מאוד, אף כי לא נעלם לחלוטין חלק זה בחיי התרבות. שנות ההפרטה הערימו קשיים על חיי התרבות אולם רצונם של מרבית חברי גבת בהמשכם של חיי תרבות עשירים נותנים מקום לאופטימיות.

קיבוץ גבת 

אודות גבת
קיצור תולדות גבת
סקירה היסטורית
צמיחה דמוגרפית
בניית אתרים
צור קשר גבת בפייסבוק כל הזכויות שמורות לקבוצה ע"ש קדושי פינסק © 2010